Elektrische herenfietsen met elkaar vergelijken

Elektrische herenfietsen vergelijken om tot de juiste keuze te komen. Dat doe je het beste door op een aantal eigenschappen te letten. Natuurlijk spelen je persoonlijke voorkeuren ook een rol. Desondanks zijn er natuurlijk altijd een aantal eigenschappen die de ene e-bike gewoon beter maken dan de andere.

De plaats van de motor is belangrijk

De motor zit niet op dezelfde plaats bij elke elektrische fiets. In principe zijn er drie verschillende locaties voor de motor van een e-bike. Deze kan bij het voorwiel, in het midden of bij het achterwiel zitten. De meest populaire plaats is in het midden. Dat komt omdat de fiets dan perfect in balans is en bovendien de beide wielen vrij zijn. Dat is handig wanneer één van de wielen gerepareerd moet worden of wanneer er een band moet worden geplakt. De motor bij het voorwiel zie je tegenwoordig steeds minder. Dat komt omdat de meeste gebruikers van e-bikes het gevoel krijgen om vooruit getrokken te worden wanneer de motor bij het voorwiel is geplaatst.  

De actieradius

De actieradius is de afstand die je kunt overbruggen met één volle accu. Daarom is de actieradius een belangrijke specificatie van een e-bike. De batterijen zijn tegenwoordig een stuk beter geworden. Dat betekent dus automatisch dat de actieradius van een gemiddelde e-bike omhoog is gegaan. Bovendien zijn de motoren efficiënter geworden. Voor gebruikers van e-bikes is het belangrijk om te weten dat de capaciteit van een batterij langzaam achteruit gaat wanneer de de fiets gebruikt. De actieradius zal dus achteruit gaan naarmate de fiets ouder wordt.

De verschillende soorten remmen van een elektrische fiets

Er zijn een aantal verschillende remsystemen, net als bij een gewone fiets. De meest moderne zijn de zogenaamde rollerbrakes. Daarbij worden, wanneer er geremd wordt, kleine kogeltjes tegen de binnenkant van de velg gedrukt. Dit type rem is zeer efficiënt en het vergt bovendien vrijwel geen onderhoud. Schijfremmen zijn ook erg betrouwbaar en nog steeds populair. Bij V-brakes worden kleine blokjes tegen de velg aangedrukt. Deze functioneren over het algemeen iets minder goed dan de twee andere soorten remsystemen.